De vijf elementen in een werkcontext
In een werkomgeving kan een disbalans tussen de elementen leiden tot stress, vermoeidheid, ziekte en verminderde productiviteit. Bijvoorbeeld, te veel lucht en ether elementen kunnen leiden tot gevoelens van onrust, onduidelijkheid en onzekerheid, terwijl te veel aarde en water elementen kan leiden tot traagheid en apathie. Veel vergaderingen en weinig concreet (te veel aan lucht en ether) en/of de ene deadline na de andere met een sterke focus op resultaat (vuur). Het wordt burn-out geef al aan dat de vlam is uitgegaan. Ervaar je een gevoel van verbinding met je collega’s en je team (water) en is er sprake van stabiliteit en tevredenheid (aarde)? Een goede balans in een werkomgeving creëert creativiteit, ruimte voor ontwikkeling, gemotiveerde collega’s, een fijne teamspirit en harmonie
Het begrijpen en toepassen van de Ayurvedische principes kan ons helpen om ons energieniveau en productiviteit te verhogen, terwijl we ook een gevoel van rust en harmonie behouden. Denk aan het nemen van regelmatige pauzes, het in beweging komen door regelmatig te bewegen, of een vergaderklimaat waar niet alleen ‘praten en discussies’ centraal staan maar ook het aspect van verbinding en creëren van duidelijkheid. Zo kan het creëren van een werkruimte met de juiste hoeveelheid licht en luchtstroom kan helpen om de elementen in balans te houden en een gevoel van kalmte en helderheid te bevorderen.
Dus ook op en tijdens het werk is het handhaven van de balans tussen de vijf elementen in de Ayurveda essentieel voor jouw gezondheid en welzijn, vooral in een werkcontext waar de eisen hoog kunnen zijn.
Leef in het ritme van jouw natuur!
Liefs,
Sandy